Thursday, April 4, 2013

resepi puding roti berkuah yang senang dan mee hoon goreng yang senang dan sedap

amboi..kalau resepi semuanya harus senang dan simple ye..pastu tak tahan sedap pulak ...puihhh..ini dah kes masuk bakul sendiri nih.
ma baru sampai dari Mekah semalam. Alhamdulillah sihat hendaknya.dan sebagai menyambut kepulangan ma yang tersayang, aku masak mee hoon goreng singapore dan puding roti . amboi....nak masak nasi tapi takut ma tak lalu nak makan..dah malam sangat kan...so i buat ringan2 jer...so harus update disini sb semua ni first time buat...(first time??)


puding roti berkuah

8 keping roti dan 500ml susu segar
rendam dalam 10 minit. roti aku guna butterscoth...

telur, butter dan esen vanilla

pastu ko campur je la 2 bahan kat atas tu..tabur coklat cip dan kismis sket...dan hasilnya...

dah settle bahagian puding....now kuah dia pulak. senang gile nih..susu cair, air sikit, esen vanilla, gula dan kastard

amacam ..senang giler kan resepi. buat sambil pejam mata pun boleh...hehe..dah settle puding , i goreng mee hoon pulak..gigih i whatsupp ngn my bff tanya resepi...heh..goreng mee hoon pun beresepi bagai..dasar!ok jom kita tgk resepi mee hoon...sedap giler...sampai mkn bertambah2...hehe.

tumbuk bawang putih dan udang kering...pastu tmis sampai naik bau...

lepastu masukkan ayam dan udang (ayam dan udang direbus terlebih dahulu untuk dapatkan air rebusan tadi)
masukkan skali fish cake, fish ball, garam, gula, sedikit sos tiram, dan sos ikan.
ok dah mendidih semua bahan tu...baru masukkan mee hoon, carrot, kubis panjang,lada hitam dan juga air rebusan ayam dan udang tadi...gaul hingga sebati...

dan hasilnya....mee hoon goreng singapore
puding roti berkuah yang ohsem..hehe..jemput makan semua...


sekarang ni i memang rajin masuk dapur sb suami ada disisi..dia cuti seminggu. so masa ni lah nak jamu dia ngn air tangan sendiri..uwekk...memang penat tapi seronok bila makan bertambah-tambah..kalau ada masakan yg kurang sedap, suami juga bg komen.ala2 master chef gitu..bukan setakat komen..tapi juga dia juga pendorong..suh beli perkakas dapur..beli itu, beli ini. hehe..jgn tak tau..set pinggan corelle, periuk...set pisau semua dia yg beli....kira 70% peralatan rumah dia yg decide..huhu sehingga ada satu bab yg aku mmg xberkenan langsung pilihan dia...sofa!!tapi apakan daya....nak jadi isteri solehah.....kena la ikut...
tapi kan..aku suh anak2 aku main2 atas sofa baru...alasan biar cepat buruk..nti leh tukar lain...hehehe..ok..baik gile mama korang ni kan..

eh dah melalut ke sofa la ...ok stop. yg tu kite cite kemudian. lepas makan-makan..ma sibuk duk buka beg. nak bahagikan apa yg dia beli untuk cucu-cucunya, hehe...best sgt masa ni...wp jubah, kopiah...ada  jual kat sini tapi tak sama ngn yg mekah punya...aura tanah suci tu lain. aku harap aku dpt jugak kesana nanti..insyaAllah jika ada rezeki dan Cuti yang lebih boleh la kesana...


ustaz nazhan dan ustazah nazra...InsyaAllah....

2 comments:

Kak Seha said...

rumah baru mamashikin ke ni...wah dapat siap rupenya....cantik.
kalau tak keberatan tunjuklah jugok ruang dapur,tamu...design rumah mama tu.mana tahu boleh buat inspirasi buat makcik...kalau ada rezeki nak buat rumah baru jugak.

mama lieyna said...

Sedapnye nampak.... :-)

Alhamulillah selamat sampai, happy la anak2dpt ole2x :-)