Tuesday, July 12, 2011

Jalan-jalan ke Pasar Mundok, Thailand

Minggu ni entri pasal jalan-jalan aje, tp kali ni kita ke seberang Thailand plak..iaitu Pasar Mundok Thailand, yg terletak di daerah Narathiwat....huh mcm jauh jer bunyi nyer..tp dekat ajer sbnarnya..Pasar Mundok ni terletak di seberang Thailand, kira-kira 10 minit dr bandar Pasir Mas atau 20 minit dr rumah saya. Untuk sampai ke sana kena menaiki bot koboi menyeberangi Sungai Golok..tambang rm2 utk pergi dan balik...

Apa yg ada kat mundok ni??erm mcm2 ado..narita, kain murah, perkakas dapur, macam-macam lah...semuanya murah dan harga berbeza dari Malaysia...kan Thailand..so, hrga kat sini sgt la murahhh..tp takleh beli banyak2 sb abang2 askar ada pantau..kot2 terbeli beras ke, mercun ke..mcm2 lah brg2 kawalan yg dilarang bawa masuk malaysia.


Kat Pasar Mundok ni ada hari pembeli dan penjual yg ramai iaitu di panggil 'Hari Nak' iaitu hari jumaat dan isnin setiap minggu...dan sgt la sesak bila cuti sekolah sb ramai orang luar spt KL, Terengganu, Perak,Melaka..dan ramai lagi yg datang serbu kat sini..dan diaorang sanggup berjalan 2km semata2 nk ke Pasar Mundok tau...ok meh tgk gambar pula..

kena seberang sungai golok,Pasarnya kat seberang tu jer..

Muka cuak naik bot tp mau bergambar juga..mana tak cuak weh, air sungai Golok sgt la deras...silap2..erm..kat sini risiko tanggung sendiri yer

banyak gila sampai nak gila dah tgk handbag yg cantik2 dan murah ajer..


Ok..sape yg nak datang Kelantan, boleh la singgah kat Pasar Mundok ni..harga barang kat sini jauh lebih murah berbanding Wakaf Che Yeh, Pasir Mas dan Kota Bharu...tp risiko atas tanggungan sendiri..bkn ape, nk kesana tak perlu pasport atau border pass..cuma kena seberang ngn bot koboi ajer..so apa2 hal kena tanggung sendiri...TP..jgn risau....abang-abang askar ramai yg duk kat tebing2 sungai Golok tuh..diaorang bertugas untuk jaga sempadan...so kira selamat la..cuma jgn SELUDUP BERAS sudah!

11 comments:

LYAfrina said...

geram tgk handbag tu...

untungla duk kelantan dekat j kan dgn thailand

Fieza79 said...

best nya tup tup dh sampai seberang thailand...untung la dekat kan...leh selalu soping3 henbeg..geram pulak tgk..!

mamashikin said...

handbag mmg cantik2..pastu murah plak tu..rasa nak beli pastu jual balik..hehhe..tp takleh bwk barang bnyak2..nk naik bot kan..

♥MAMASYAZA♥ said...

banyaknye handbag...mesti bestkan dpt membeli belah kat sana, murah2 lak tu

MYA EL QAYREENA AZRYAN said...

wah mmg giler tgk handbag tuuuuu

mamashikin said...

mamasyaza- mmg bnyak handbag..cantik2..yg tak berjenama, yg jenama semua ada..klu yg brand ada gred..AA, AAA, AAAA..mcm2 la...

ayu.suhada said...

ya allah...kak ikin..bestnyaaa g sane..lau syu thu tmpat ni dkat dgn mah akk..ms syu dtg aritu..ajak dah awie g sane..=D Best glerrrr tgk handbag2 tu kak....nak g je rse...em syu prasan mcm de hndbag LV..ade ke??nak beli je..biarla chap thailand pun.heheh..nk beli yg ori..xmmpu ag..mmg meriah n puas hati shopping kt sane kan kak..lau leh trbang..g dah..hahah

mYsH0p said...

eh beg thailand pun ok aper..lagi ok dr china tau...beg kat sini ada gred, gred AA, AAA AAAA...dan harga AAA mmg hampir cecah 1k..itu yg immitation spt LV, coach..gucci bnyk lagi...

pastu handbag yg takde brand, maksudnya takde cap tulisan cop ke apa..tp kualiti sgt la ok...kena pandai pilih...sb yg jual2 kat shoping complex tu pu kbnyakanya dr thailand dan china..

ayu.suhada said...

Yeke kak..syioknya kak...ble la dapat g sne kan..leh beli hnbag wat raye=D..

ikatankasihku said...

tak penah sampai lagi kat sana..
tapi nmpk mcm best jer utk kaki2 shoping

Sarah Syazwani said...

rasanyer mcm penah pegi time kecik2 dlu..mmg naik sampan mcm tu la..tp sejak kawin ng org kelate ni haram x penah jejak..blehla ajk abg ni..heheh