Monday, May 9, 2011

Setulus kasih seorang ibu

'Ya Allah..sakitnya...sakit abang..sakit....Ma..sakit..Ma..'

teriak ku sambil mengalirkan air mata. Sakitnya sudah tak tertahan lagi.. Hanya Tuhan dan Ma ku saja yang mengerti betapa sakitnya aku..Ma??ya Ma...kerana ma pernah merasainya dulu..saat melahirkan aku kedunia ni..dan sekarang aku pula merasainya..bertarung nyawa demi melahirka putera yang dikandung selama 9 bulan.

'Ma,maafkan kakak ma..maaf kan kakak.....'

Tetibe ucapan maaf keluar dari mulut aku yg menahan kesakitan, bercucuran air mataku mengenang kan ma..adakah ma juga merasa sakit yg sama seperti ku..oh ma..maafkan kakak...kakak bnyak bersalah dengan ma. Kakak selalu tak buat apa yg ma suruh..kakak selalu bantah cakap ma..kakak selalu abaikan ma...kakak tak pernah mengembirakan hati ma wp ma selalu membuatkan kakak tertawa.


 ' Nurse...sakit nurse...abang...sakit...sakit....mana ma abang?mana ma?sakit....ma tolong...Ya Allah sakitnya'

'Sabar sayang...sikit jer lagi..dah nak keluar tu, ma ada kat surau tu sayang, ma tengah sembahyang hajat utk sayang supaya dipermudahkan..sikit jer lagi sayang.'

' Ma smbahyang hajat??Ya Allah......' sekali lagi airmata ku deras mengalir...betapa mulianya hati ma..ma sembahyang hajat semata-mata untuk aku..ma...Ya Allah ampunlah dosa aku Ya Allah...aku nak peluk ma..aku nak minta maaf dgn ma...ma banyak sangat berkorban untuk aku...

'Sayang...dah nampak kepala...teran lagi..sikit lagi...'

'Argggh......erk...argkkk....'

5 minit kemudian..
kedengaran tangisan bayi kecil ku...Ya Allah terima kasih Ya Allah..akhirnya aku bergelar seorang ibu..Ma, terima kasih ma..Allah telah makbulkan doa Ma...

Keluar saja dari bilik bersalin, ma telah pun menunggu ku dengan penuh harapan dan senyuman. Harapan agar aku sihat walaufiat dan senyuman kepada pewaris keluarga ku...Ma kucup perlahan dahiku..dan seterusnya dahi bayiku.

Besarnya pengorbanan ma, menjaga aku selama 60 hari semasa pantang, makan dan minumku disediakan..malah mandianku juga telah tersedia dengan segala rempah ratus . Ma juga orang paling sibuk..bukan saja berjaga siang..tapi sanggup berjaga malam semata-mata menemaniku ketika bayiku tak mahu melelapkan mata....

Ma...walaupun nazhan dan nazra itu adalah cucu ma..tp ma tatang bagai minyak yang penuh. Ma berikan kasih sayang macam anak sendiri..ma sanggup berhenti kerja semata-mata mahu meringankan bebanku untuk menjaga cucu-cucunya. Kadang-kadang ma rela berlapar kerana tidak sempat nak menjamah makanan kerana sibuk menguruskan anak-anakku disaat ketiadaan ku...

Ma, pengorbanan ma terlalu besar...Ma terlalu berharga di hati kakak...kakak sayang ma dunia ahirat..kakak takkan lupakan jasa ma itu...kakak sayang ma....MA, dikesempatan ini kakak ingin ucapkan
'SELAMAT HARI IBU....BUAT MA TERSAYANG YG TGH JAGA NAZHAN DAN NAZRA TUH..heee

8 comments:

✿ n.i.e.y.x.z.h.a ✿ said...

waaaaaaaaaaaa... nk nanges aku bace! huk huk... besarnye pengorbanan seorang ibu... seorang anak takkan mengerti itu semua tanpa die sendiri merasai pahit manis bergelar seorg ibu....

mamashikin said...

betul tu nieza..selagi kita tak jadi ibu..kita tak tau betapa besarnya pengorbanan seorang ibu...

ayu.suhada said...

Assalamualaikum kak..touching sungguh bc entri ni..sob~sob~..mmg jasa n pengorbanan ibu xsetanding d blas dgn pe pun..hnya Allah yg mmpu mmbalasnya...selamat hari ibu wat kak shikin n ma kak shikin..^_^

Fafau De Craft ( Zana ) said...

touchingnye shikin...
slmt hari ibu...! ;)

Ena said...

^_^

Selamat hari ibu juga buat shikin

mama tims said...

begitula pengorbanan ibu tidak ternilai kan shikin..

saya folo mamashikin,jom terjah blog saya..

~izan~ said...

kita ni dah beranak pinak pun still ape2 ibu,mak... memang begitu selagi ada mereka..kasih syg tak ternilai...

A D I A said...

hmm sebak baca entry ni.

sampai nak ada anak sendri pun ibu masih ada dgn kita, kasih ibu mmg sepanjang hayat. happy mother's day shikin :)