Thursday, August 12, 2010

jgn membazir

memandang sekarang ni musim buah..so banyak la buah-buahan yang ada kat rumah hasil drp pemberian jiran, antaranya buah manggis, rambutan, durian dan dokong..tp yg paling lambat dihabiskan ialah buah rambutan..
so apa lagi..drp di biarkan kat tepi dinding baik kerjakan rambutan tuh jd 'sesuatu'.

jd JUS RAMBUTAN..bahan2 nya sonang ajer..rambutan,gula, air dan daun pandan(sukatan ikut suka rasa)



ni ler dia rambuatan gading..dalam banyak2 jenis buah rambutan, yang ni paling sodap bg sy..tp sume org kt umah ni tak suka mkn rambutan ni..


isi rambutan yg telah dihiris..kalo tak nak hiris pun takper..buag jer bijinyer
pastu campak jer semua bahan2 dalam periuk..masak sampai mendidih dan sampai gula hancur..

haa..inilah hasilnya..mcm jus laici yg dalam tin tu..so boleh la tambah air masak dan ais utk dijadikan minuman berbuka..sedap tau, drp membazir baik membujil!!

2 comments:

e.l.i.s.s.m.i.e said...

nenek kakak aku buat jem rambutan :)

Puan nadxoxo said...

sodapnyo nampak!