Thursday, August 15, 2013

Entri raya

hari ni dah syawal ke 8, tapi syawal ke 6 aku dah keje dah..sepatutnya raya ke 5 tapi sb penat sangat hasil dari open house so aku amik cuti. sukahati je kan main cuti-cuti.hehe.

ok tahun ni beraya dirumah baru..baru tak lah baru sgt, dah masuk 5 bulan tinggal dirumah ni. Persiapan pun ala kadar ajer, cuma teruja beraya dirumah sendiri. penat tapi suka. sehari sebelum raya dan sampai lah raya ke 4 aku tido jam 2 pagi. huh..mana tak nya, tetamu selalu ada. .famili dan juga kekawan..mestilah tuan rumah sibuk layan tetamu. Alhamdulillah, bilik tetamu diruang atas akhirnya ada tetamu. ohh hilang penat siapkan bilik tersebut. dari bulan pertama pindah lagi aku sibuk nak hias ruang atas..nak berwall paper bagai..teruja nak sambut tetamu..padahal sape lah nak datang rumah aku kan...tapi akhirnya raya tahun ni penuh..terima kasih adik beradik, mak mertua..dan sanak saudara.

pagi raya macam biasa, aku kejutkan anak-anak dulu. siapkan mereka dulu sblm siapkan meja makan.
adik orang last ..sb kalau siap budak ni awal2 jawabnya tak mandi la mama...asyik nak dukung ajer budak ni.


lepas siapkan anak-anak, siap kan meja makan pula. rasanya ni kali pertama kami makan kat sini. hahaha..sebelum ni makan kat dapur ajer..juadah hari raya pertama nasi minyak, daging kerutuk , acar dan sambal. sedap sangat. semuanya aku tempah..hehe. mana sempat nak buat ..malam tu aku tido jam 2 pagi . bukan sibuk masak tapi sibuk nak kemas bilik, kemas dapur..nak mop lantai..lap itu ini..dah macam bibik dah aku..ngn tshirt putih , sluar track..huh...
tapi rumah sendiri kan....sendiri buat....

lepas sarapan , kami terus ke masjid ...lepas sembahyang raya baru nak bersalam bermaaf maafan..alah keluarga ku tak ramai..so kejap jer la sesi bermaafan..
tahun ni aku pilih koko. rumah colour koko..langsir koko...baju raya pun koko ..my feveret forever..
memang dulu aku hantu koko..pantang nampak warna koko mesti aku suka..tak kiralah baju ker, purse ke, handbeg ke, kasut...macam2 lah..tapi sekarang sb kwn selalu tegur suruh tukar colour...biar nampak ceria...so aku kurangkan minat tu..amik aura positif dgn menggunakan warna -warna ceria....tapi.........tahun ni kasi can la i nak berkoko balik....hehe...
org datang rumah aku pun dah tahu aku peminat koko....ekekek.
dulu masa nak cat rumah colour gelap mcm ni, mak dan abah marah...cakap rumah nampak suram la..nampak sempit ...tapi aku yakinkan diaorg, nanti ok bila dah siap...dan memang aku membelek setiap hari lah majalah impiana tuh....akhirnya aku decide koko jugak....oh koko ku..

abang long tukang amik gambar ni..sekeping ni jer ada. nasib baik sempat la posing.
sebak jugak bila bersalaman dengan suami..peluk cium dia..auww...lain rasa tau..yg malam2 tu lain ..hehe.
pagi raya ni sebak pulak...minta maaf ngn laling, pastu tanya dia
'abang, sy banyak dosa ke dgn abg? '
'banyakkk sgt..' kata suami.
huhu..ampun ya abang..maaf zahir dan batin.

 abaikanlah cahaya masuk tuh..lagi pun aku main snap jer gambar, janji ada gambar kan..tak kira dah lighting ke apa..



semua bertemakan koko..entah kenapa mak aku lari chanel sket..haha..dia tak pakai pun baju raya. haish..ma oh ma...
dah settle bermaafan, photoshoot raya pula...tapi susahnya nak setting anak-anak...sorang menangis..sorang kehulu..sorang kehilir..macam anak 15 orang dah aku...suara punyala kuat.


ok familiku bersama ma ngan abah tersayang...

ini je la keluarga aku...maklumlah kami dua beradik jer..so kalau aku beraya dirumah mertua, tinggal la ma ngn abah aku jer..kesian pulak kan..
sebab tu la ma ngn abah aku selalu suruh aku beranak ramai-ramai...bukan tak nak beranak, tapi tunggu adik besar sikit. kasi cerdik sikit. lagi pun aku kesian kan ma...dah letih jaga anak-anak aku. nak letak kat nurseri dia tak bagi pula...adoi...kasih ma bukan stkt kat anak, tapi cucu pun dia kasih syg lebih daripada anak.



keluarga kecilku..rasa gambar ni aku nak frame kan..sb gambar ni jer yg ok dalam banyak2 gambar..adoi..

adik aku ...juga selaku rakan bisnes ku..

last sekali 


Dato shimi dan Datin shikin............hehe.jangan mara....



itu jer la gambar raya pertama kami..photoshoot tu kat rumah aku..rumah ma aku tutup tahun ni..
.cerita open house entri kemudian tapi takde gambar . tak sempat aku nak snap gambar al maklumlah layan tetamu..selalu gitu...
petang raya tu kami balik rumah mertua...malam tu celebrate raya dgn adik beradik suami pula.
tahun depan insyaAllah kalau panjang umur, nak berjalan rumah saudara dan kawan2 pula..tahun ni kami banyak habiskan masa dirumah tunggu tetamu...malam pun masih ada tetamu..Alhamdulillah....



4 comments:

mama lieyna said...

Akak pun suka kaler cokelet...semua benda pun, cokelat nampak lawa di mata..hee..

Rumah nmpk nyaman je kaler cokelat, n nmpk mewah...pandai shikin buat pilihan.. :-)

Meriah jugak wlu 2 beradik sbb diserikan dgn anak2... :-)..

Cntik gk gmbar family tu, pndai si adik tengok camer..suka suka..

Rizziela said...

cantiknya gambar raya

dela said...

Salam Aidilfitri.... Syikin.. cantiknya rumah... :)

LYAfrina said...

comey sgt baju shikin.. ni kaler ape ye..? nak kata gold..x jugak.. brown pon bukan kan..??

salam aidilfitri
maaf zahir n batin