Friday, July 1, 2011

Perkembangan anak-anak lambat@cepat??

Anak-anak sy boleh di katakan perkembanganya agak lambat dari segi pergerakan seperti meniarap, merangkak,berjalan dan bercakap..Abang long misalnya, boleh meniarap pada umur 5 bulan, merangkak 13 bulan dan 18 bulan baru boleh berjalan. Tapi, umur setahun dia dah pandai bercakap dan sudah kenal binatang2 dan anggota badannya....ia adalah normal kan??ke ...abnormal?tp skrg dah umur 4 tahun, perkembangan fizikalnya agak slow berbanding mentalnya...kurus kering jer..tapi mujur lah dah pandai membaca Al Fatihah dan beberapa doa lain..membaca dua suku kata pun sudah boleh....dan yg plg hepi, wp kecik-kecik cili padi tapi abang long merupakan ULAT BUKU..suka baca buku..

TAPI...lain pula dgn budak demok nazra...perkembanganya sgt la slow berbanding abang long..umur setahun tapi masih meniarap, rambut tiada dan gigi pun belum nmpak bayang...adakah ia normal???huh...takut juga bila fikirkan, tp bila ramai yg ckp ia adalah biasa..baru lah lega sket...Harapnya lepas ni perkembangan nazra lebih cpt dr yang dijangkakan....

Erm...anak korang semua mcm mana eh?umur berapa dah start jalan atau perkembangan keseluruhan mcm mana?Harap blogger-blogger semua sudi berkongsi pengalaman berkenaan  perkembangan anak masing2..ye la, risau juga kan..sbg seorang ibu, sy inginkan yg terbaik utk anak-anak...risau juga tgk anak lambat berjalan dan sbg nya..



 



budak demok nazra..tgk la..rambut hanya sejemput ajer

Anak-anak sy boleh di katakan perkembanganya agak lambat dari segi pergerakan seperti meniarap, merangkak,berjalan dan bercakap..Abang long misalnya, boleh meniarap pada umur 5 bulan, merangkak 13 bulan dan 18 bulan baru boleh berjalan. Tapi, umur setahun dia dah pandai bercakap dan sudah kenal binatang2 dan anggota badanya....ia adalah normal kan??ke ...abnormal?tp skrg dah umur 4 tahun, perkembangan fizikalnya agak slow berbanding mentalnya...kurus kering jer..tapi mujur lah dah pandai membaca Al Fatihah dan beberapa doa lain..membaca dua suku kata pun sudah boleh....
TAPI...lain pula dgn budak demok nazra...perkembanganya sgt la slow berbanding abang long..umur setahun tapi masih meniarap, rambut tiada dan gigi pun belum nmpak bayang...adakah ia normal???huh...takut juga bila fikirkan, tp bila ramai yg ckp ia adalah biasa..baru lah lega sket...Harapnya lepas ni perkembangan nazra lebih cpt dr yang dijangkakan....huh...

Erm...anak korang semua mcm mana eh?umur berapa dah start jalan atau perkembangan keseluruhan mcm mana?Harap blogger-blogger semua sudi berkongsi pengalaman berkenaan  perkembangan anak masing2..ye la, risau juga kan..sbg seorang ibu, sy inginkan yg terbaik utk anak-anak...

9 comments:

Cik Puan Bunga said...

Shikin, anak i memang cepat sikit perkembangan dia, 3 bulan dah meniarap, 4 bulan dah merangkak, 10 bulan dah jalan + tumbuh gigi 6 batang.

tapi doktor dah pesan, jangan bandingkan anak kita dengan anak org lain. masing2 berbeza tertakluk kepada banyak perkara.

chill shikin, yang penting anak kita sihat, bijak dan membesar dengan sempurna maka semuanya baik - baik aja! :D

Lyna Shaari said...

kin, jgn risau si hasif masih belum blh berjalan.kesian pun ada.sebab hariz dh leh jalan.tp jangan isau msg2 ada kelebihan masing2.hasif ringan mulut..& cpt leh bercakap.ehehe..sebutan abah,bird mmg clear.......jgn usimmm!normal la tuw..die taksey tjk lg kebolehannya ;)

Sarah Syazwani said...

dun worry ok..tiap ank2 ada kelebihan msg..mungkin ms ni lambat tp dari segi lain cpt..ank sy pun sama..kalo kakak kira cpt dr ank..perkembangan x same

mYsH0p said...

CIK PUAN BUNGA- wah cepat nya anak cik puan bunga...tu la kan, yg penting anak kita sihat dan membesar dgn sempurna..

mYsH0p said...

lynaa- na, betul la na ore kato..kalo kembar mmg lain2 kebolehanya..wp kembar..insyaAllah tak lama lagi hasif pulop..suka tgk budak 2 ore tuh..hehhee

QA's ~ mamapapa said...

salam...bru trjumpa ur blog ni..sya pn mengalami perasaan yg sama sbb ank sulung sya umur 9bln dh blh jln..brcakap pn cepat..tapi hati saya sgt risaukn anak lelaki sy skg dh umur 13bln masih meniarap..berckp pn blm..mcmna anak u skg?dh pndai buat ape?saya follow ur blog,tau..nti sudi2kn follow blog saya,ye :)

nick said...

salam.... alhamdunillah terjumpa blod nie coz sy pun mengalami hal yg sama... anak sy dah 18bulan tp still xleh jalan... tp die pnye merangkak punye la laju kalah org berjalan... maen panjat2 pn terror....uhuhuhhu... kdg2 sy riso gak takut ade yang xkene... anak awk skg nie mcm mne?

laila ashikin moh idros said...

salam...
saya pon megalami masalah yang sama..anak saya dah nk masuk 2 tahun 2 bulan.masuh x mau berjalan sendiri.tapi kalau dia pegang jari kita dia nk berjalan.melompat memanjat meniti smua boleh..saya pon susah hati pk kn maslah ni.dah macam2 saya cuba buat tapi dia tetap x nk berjalan sendiri lagi...

laila ashikin moh idros said...

salam..
saya pon megalami masalh yg sama..
anak saya dh nk masuk 2 tahun 2 bulan tapi msih x nak berjalan lagi.tapi bila dia pegang jari kita dia nk berjalan.merangkak melompat memanjat meniti smua dia boleh.saya pon dah nek risau pk kan maslah ni.