Wednesday, February 25, 2009

TIPS NAK JAWAB UJIAN INSAK KPLI/DPLI

KPLI???..dgr jer kpli n dpli kdg2 aku ase frust sgt2..sb dh bnyk kali aku mintak tp tak pernah sangkut..tak tau la apa silapnya..mgkin aku tak ditakdirkan jd seorang guru kot.apa pun, aku terus berusaha..dan cari tips2 yg berguna utk lulus mtest ni..godek2 dlm internet nih..ha..aku jmpe ni...jom share...
ramai lecturer di maktab mengatakan bhw masalh calon yg masih tidak lulus ujian mtest adalah krn calon tidak tahu teknik menjawab ujian insak..
Antaranya ialah:

1. kegagalan utk kenalpasti dan untuk memberi definisi yang jelas tentang apa yang calon mahu dalam hidup mereka

2. sifat bertangguh, dgn sb anta tanpa sb biasanya digunakan bermacam alasan

3. sukar membuat keputusan,mempunyai tabiat pass kpd org lain dlm semua urusan, tidak mahu bertanggungjawab, suka berselindung dan mahu melarikan diri dr masalah

4. Cepat berpuas hati.

5. Terlalu lembut, tidak tegas menghadapi situasi yg memerlukan keyegasan

6. tidak sistematik, tidak mempunyai perancangan dan pelan yg khusus

7. memgambil mudah satu2 perkara tanpa mengetahui akibatnya

8. banyak berharap tp tidak sanggup menghadapi risiko

9. tidak boleh dikritik dan menerima kritikan'

10. tidak suka merebut peluang

Haa..mcm mana??adakah anda mempunyai ciri2 diatas...hehhe..patut la aku tak lulus mtest..harap2 dis year lepas la mtest..sb umur pun dh lanjut(tua dh aku rupa2..)..ok..nanti aku post lbh bnyk lg tips2 lulus mtest yer!!!

1 comment:

quran.generation said...

Salam..hehehe.trima kaseih ats tips.MTest KPLI/DPLI sama tak ngan ujian insak bebudak ijazah pendidikan untuk posting?